Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Sporten met spataderen

/
16Jun

Spataderen (varices) zijn vergrootte (verwijde) delen van aderen die zich net onder de oppervlakte van de huid bevinden, meestal op het been. Ze zijn vaak gemakkelijk te zien, omdat ze er dik en knobbelig uitzien. Ze kunnen minder opvallen of verborgen zijn door vetweefsel onder de huid. Heb je spataderen, dan is dit geen enkele reden om niet te kunnen sporten. Wel zijn er enkele aandachtspuntjes en tips!

Ontstaan en oorzaak
Spataderen ontstaan meestal doordat kleppen in de aderen niet goed sluiten. Als de kleppen niet goed werken, stroomt het bloed niet goed terug naar het hart en neemt de druk in de ader toe. Hierdoor zet de ader uit.

Klik hier om een filmpje te bekijken van een gezonde bloedcirculatie.
Klik hier om een filmpje te bekijken de bloedcirculatie bij spataderen.

Ongeveer 3 op de 10 volwassenen ontwikkelen spataderen op enig moment in hun leven. In de oorzaak van spataderen speelt erfelijkheid een rol. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. Dit kan komen door hormonen, maar ook door het gebruik van de anticonceptiepil en eventuele zwangerschappen.
Daarnaast is de kans op spataderen groter bij mensen met een staand beroep (zoals kappers en leraren) en vooral als daarbij veel getild moet worden (bijvoorbeeld machinebankwerkers).
Ook spelen leeftijd en overgewicht een rol bij het ontstaan hiervan.

Klachten
Een spatader kan gevoelig en in sommige gevallen zeer pijnlijk zijn. Spataderen kunnen een moe, loom en zwaar gevoel geven in de benen. Soms veroorzaken ze jeuk en tintelingen of kan men de benen niet goed stil houden. Andere symptomen zijn vochtophoping rond de enkels of kramp. 

Hoe kan je symptomen voorkomen?
Om te beginnen is het belangrijk om langdurig staan of stilzitten te vermijden. Probeer de voeten regelmatig te bewegen of omhoog te leggen, boven het niveau van de heupen. Daarnaast is lichamelijke beweging het beste middel om beenklachten te voorkomen. De werking van de spieren ondersteunt namelijk de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de benen in goede conditie blijven. Dit noemen we de spierpompwerking. De meest geschikte vormen voor mensen met spataderen zijn wandelen, nordic walking, hardlopen, fietsen, langlaufen, zwemmen, aquajoggen en cardiofitness. Ook zorgt regelmatige beweging voor het verbranden van meer calorieën en verkleint het daarmee de kans op overgewicht.
In onze moderne maatschappij komt het echter maar al te vaak voor dat we een groot deel van de dag staand, of juist zittend moeten doorbrengen. Het dragen van compressiekousen tijdens het sporten (maar ook in het dagelijks leven) kan symptomen van vochtophoping, zware benen en kramp voorkomen.