Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Anders veteren, meer comfort

/
16Jun

In deze tijd van het jaar wordt er veel hardgelopen en gewandeld. Als het goed is zitten je schoenen als gegoten om je voeten. Maar voor sommige lopers, zeker als je een lange route aflegt, is dit helaas niet zo. De oorzaak kan liggen in de vorm van je voet of het opzwellen van de voeten bij lange afstanden.
Een andere manier van veteren kan DE oplossing bieden voor een betere pasvorm.
Zeker handig als je een hoge wreef, brede voet of een grote teen hebt die niet helemaal recht staat (hallux valgus).
Kijk eens naar onderstaande varianten en probeer uit wat voor jou prettig voelt.

Heel lock (de zogenaamde lusvetering)
Deze vetermethode zorgt voor een betere omsluiting van de schoen om jou hiel en daarmee voorkomt dat je hak omhoog schuift bij het lopen. Minder kans op blaren dus.
Deze vetering is overigens prima te combineren met alle onderstaande varianten.

Parallel:
Deze manier van veteren vermindert de druk op de wreef en kan gebruikt worden als de schoen te strak aanvoelt op de wreef.

Distaal-mediaal:
Met deze vetermethode haal je de druk van het grote teen gewricht af, bijvoorbeeld te gebruiken bij een hallux valgus, druk op de grote teen of een blauwe teennagel. In de afbeelding zie je de linker schoen.

Open distaal:
Heb je veel druk op de grote teen, een brede voorvoet of hallux valgus, dan kun je proberen de onderste gaatjes open te laten en hoger te beginnen met veteren.

Open ogen:
Een andere manier om druk op de wreef te verminderen is het open laten van bepaalde ogen. Uiteraard kun je zelf bepalen op welke hoogte.

Kortom, geef je voeten de ruimte en maak het lopen aangenamer. Mocht je vragen hebben, kun je ten alle tijden in het LoopCentrum terecht voor advies!